Нам потрібна магістерська програма Public Health!


Чому?

Ратифікувавши Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, Україна отримала інструмент та дороговказ для своїх перетворень. Ця Угода містить окрему главу, присвячену громадському здоров'ю.

На виконання Угоди, розпорядженням від 17 вересня 2014 р. № 847-р Кабінет Міністрів України затвердив План заходів з її імплементації на 2014-2017 роки.

Пунктом 412 зазначеного плану передбачено протягом 2015 – 2017 років впровадження Стратегії реформування системи охорони здоров’я України, а пунктом 413 - залучення допомоги ЄС з метою утворення Національного центру громадського здоров’я.

Національна стратегія реформування системи охорониздоров’я в Україні на період 2015 – 2020 роки передбачає переорієнтування системи громадського здоров’я від тотального контролю (ліквідація СЕС) на підвищення відповідальності за збереження здоров’я та промоцію здорового способу життя, зміцнення соціальної свідомості та формування готовності протистояти надзвичайним подіям у сфері громадського здоров’я, наприклад, епідеміям.

Основною функцією держави у сфері громадського здоров’я повинна бути розробка політики і стратегії в галузі профілактики хвороб, охорони та промоції здоров’я.

Водночас, медичні університети країни продовжують набори студентів лише на медико-профілактичні факультети, які випускають спеціалістів у сфері гігієни та епідеміології інфекційних хвороб.

Як наслідок, Україна у найближчій перспективі буде мати проблему з кадрами для новозбудованої системи громадського здоров’я.

Не відкриваючи школи громадського здоров’я, які повинні викладати нові, відмінні від радянської школи, підходи до громадського здоров’я, мислення колишніх працівників різних контролюючих/інспектуюючих систем, наприклад санепідслужби, змінено не буде. Це призведе до того, що незалежно як буде перейменовано ту чи іншу інституційну одиницю, зацикленість працівників буде лише на добре знайомій справі, яку вони робили роками. А цією справою може бути інспекційна перевірка та контроль дотримання тієї чи іншої норми.

Від цього програють усі, як політики так і населення. Оскільки бізнес вважатиме, що нова влада лише змінює вивіски не змінюючи підходів до контролю. А населення знову ж таки не відчує позитивних змін, які відображатимуться саме на його здоров’ї.

Кому?

Потенційним споживачем послуг магістерської програми з громадського здоров’я, в першу чергу, буде Міністерство охорони здоров’я та органи місцевого самоврядування. Адже будівництво задекларованої нової системи громадського здоров’я відбуватиметься на національному рівні (сфера управління МОЗ) та в межах децентралізації влади (обласний та районний рівень).

Оскільки, планується створення центрів громадського здоров’я на існуючих базах з наявними працівниками, навчанню (перенавчанню) будуть підлягати:
працівники системи державної санітарно-епідеміологічної служби;

працівники регіональних центрів здоров’я;

працівники центрів моніторингу і оцінки центрів СНІДу;

госпітальні епідеміологи;

працівники центрів медичної статистики;

працівники інститутів стратегічних досліджень;

працівники департаментів охорони здоров’я обласних державних адміністрацій.

Як показує практика розвитку систем громадського здоров’я у країнах ЄС, частина послуг у цій сфері державою згодом буде передано на аутсорсинг. Працівники організацій, які отримають аутсорсинг, будуть належати до другої хвилі потенційних споживачів послуг.

Я за літню/зимову тижневу школу громадського здоров’я!

Система громадського здоров’я може розпочати своє функціонування уже з 2016 року. У той же час більшість потенційних стейкхолдерів не розуміють чим повинні займатись спеціалісти з громадського здоров’я. Це є суттєвою перепоною до змін. Адже ніхто із спеціалістів не хоче підтримувати щось абстрактне у той час коли є посада на якій він займається зрозумілою на сьогодні справою.

Тижнева школа може допомогти донести до потенційних споживачів послуг магістерської програми громадського здоров’я основних постулатів необхідності вирощення спеціалістів нового зразку на території України.

Застереження!

Перед критикою пропоную ознайомитись зі статтею 2007 року «Закон Саттона в охороні здоров’я, або чому відстає менеджмент у соціально важливій галузі». Після ознайомлення бажано зробити певні висновки.
Нам потрібна магістерська програма Public Health! Нам потрібна магістерська програма Public Health! Reviewed by Віктор Ляшко on 22:54:00 Rating: 5

Немає коментарів:

На платформі Blogger.