Чому люди думають, що бутильована вода краще водопровідної?


"Чому люди думають, що бутильована вода краще водопровідної?" - таке запитання поставили співробітники наукового відділу Forbes на відомому сайті Quora і зібрали думки вчених на цю тему.



Спеціалісти давно звернули увагу на карколомний успіх відносно нового ринкового продукту - бутильованої води, яку ще називають "суперзірка індустрії напоїв". Мало якому товару вдавалося за такий короткий проміжок часу здійснити настільки неймовірний шлях від продукту, про який мало хто знав, до практично абсолютного стандарту споживання.

Якби 40 років назад ми запропонували людині купити в магазині пляшку чистої води, на нас би подивились як на психічно хвору людину. Зараз така пропозиція вже мало кого здивує.

У 1975 році середній американець вживав близько 4 літрів бутильованої води в рік. До 2005 року цей показник виріс до 98 літрів в рік, а в 2012 році - до 114 літрів в рік. За даними Державного Комітету Статистики України, оприлюдненими Асоціацією виробників мінеральних та питних вод України, рівень споживання бутильованої води в нашій країні становить 41 літр на людину в рік, що на 58% нижче середньоєвропейського рівня.  Згідно з даними TGI Global, наприклад, в Німеччині бутильовану воду п'ють 87% населення, у Франції - 89%.

"Люди можуть вірити або не вірити, що бутильована вода краще водопровідної, але останні двадцять років, тут в США, вони постійно піддаються впливу реклами, що саме так воно і є, а статистика підтверджує, що цей метод працює" - коментує споживчий тренд імунолог, кандидат наук з бактеріології Тімуралай Камала (Tirumalai Kamala).

Соціолог Ендрю Сас, автор книги "Покупая свой путь к безопасности: как мы ушли от защиты окружающей среды к защите самих себя", пропонує доволі цікаве поясненння, чому і яким чином рівень продажу бутильованої води зріс в 100 разів за останні десятиліття. Він називає цей фономен "зворотнім карантином" або "карантином навиворіт". Створений за моделлю класичного карантину, він став своєрідною реакцією людей на поширені загрози, як реальні, так і видумані.

У класичному карантині колективне суспільство і навколишнє середовище розглядаються як здоровий простір, а окремі джерела є загрозою, поширенню якої потрібно запобігти.
Суспільство захищає себе, ізолюючи це джерело, наприклад, інфікованих або хворих людей. Це зменшує вірогідність, що інші люди попадуть під вплив інфекції і також стануть її поширювати. 

Що ж відбувається коли вважають, що загроза всюди? Що, якщо навколишнє середовище саме по собі сприймається як токсичне, небезпечне? Зі слів соціолога, в США багато здорових людей реагують на таку загрозу шляхом самоізоляції від потенційно небезпечного навколишнього середовища. Таким чином викникає цей "карантин навиворіт", який виступає захистом від загрози, яку людина бачить повсюду.

Соціолог вважає, що всі рухи, які відбуваються зараз, дуже відрізняються від рухів минулих десятиліть, коли люди реагували на загрози за допомогою колективних дій. Він стверджує, що наразі масова популярність бутильованої води, "органічних", "натуральних", "нетоксичних" продуктів, різноманітних товарів особистої гігієни і інших подібних речей - це остаточне закріплення особистого індивідуалізму: збір персонального товарного флакону для окремого тіла, спроба захистити самого себе за допомогою індивідуального шопінгу замість колективних дій, які б змінили статус-кво.

У випадку з бутильованою водою все розпочалося з масової підозри щодо якості водопровідної води. Десятиліття назад опитування громадської думки в США показували, що громадяни незадоволені її якістю. У 1999 році загальнонаціональне опитування National Consumer Water Quality Survey показало, що біля 75% громадян стурбовані якістю питної води, а майже 50% підозрюють наявність у ній забруднюючих речовин, які можуть зашкодити їх здоров'ю. Через два роки схоже опитування показало, що цифри виросли до 86% і 51% відповідно.

Таким чином, у населення сформувалось відчуття, що питна вода може бути отруєна токчисними промисловими і сільськогосподарськими хімікатами.

Як тільки індустрія прохолоджувальних напоїв уловила цей настрій населення, вона відразу схопилася за цю золоту жилу. Було розпочато просування бутильованої води як більш безпечної альтернативи водопровідній воді, спрямовуючи рекламний удар якраз на ті страхи, які виразило населення в опитуваннях громадської думки. Як із знаменитим маркетингом "продуктів, що не містять ГМО", бутильована вода просувалась як спосіб усунення небезпек.

Коли невтомний і целеспрямований маркетинг досягає цілі, то виникає ще більший цикл з позитивним зворотнім зв'язком. Докладаючи все більше зусиль з очищення води, компанії-виробники все сильніше закріплюють віру людей, що проста вода містить токсичні домішки, створюючи при цьому враження про "особливу" чистоту бутильованої води.

Рівень споживання бутильованої води в США також говорить про те, що вона отримала остаточну перемогу над водопровідною водою. Для прикладу, деякі журналісти використовують ось цю картинку з Вікіпедії.

Серед усіх учасників наради в Білому домі жодна особа не п'є звичайну воду із стакану!

На жаль, в нашій країні склалася така ситуація, коли майже всі поверхневі (а в окремих регіонах і підземні) води за рівнем забруднення не відповідають вимогам санітарного законодавства на джерела водопостачання. Наявні очисні споруди, технології її очистики та знезараження питної води просто не спроможні очистити її до рівня показників безпеки. 

А ми з вами продовжуємо сплачувати за водопровідну воду, як за питну, хоча вона давно вже перебуває в статусі технічної. 

Тому, в України, на відміну від вищезгаданих країн, вживання бутильованої питної води це не результат маркетингової діяльності виробників, а гарантія збереження свого здоров'я.

Чому люди думають, що бутильована вода краще водопровідної? Чому люди думають, що бутильована вода краще водопровідної? Reviewed by Віктор Ляшко on 15:46:00 Rating: 5

Немає коментарів:

На платформі Blogger.