День безпеки пацієнтів. Що це і навіщо?

День безпеки пацієнтів в Україні відтепер відзначатимуть щорічно 17 вересня. Відповідний Указ видав 4 вересня Президент України В. Зеленський підтримуючи рішення 72-ї сесії Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я. 



З текстом Указу Президента України від 4 вересня 2019 року № 648 «Про день безпеки пацієнтів» вже можна ознайомитись на офіційному сайті Президента.

Безпека пацієнтів є одним із важливих елементів надання якісної медичної допомоги. Так зазначено в преамбулі Указу. Водночас, безпека пацієнтів визнається і серйозною та прогресуючою проблемою глобального громадського здоров’я. 

На жаль, за останні 15 років не відбулося значного прориву в глобальних зусилях щодо зменшення шкоди, яка заподіюється пацієнтам. Але, знову ж таки на жаль, росте кількість неблагополучних подій, які виникають внаслідок небзепечного надання медичної допомоги. Наразі їх кількість досягла цифри - 134 мільйони щороку. Більшість випадків заподіяння шкоди при наданні медичної допомоги обумовлені людським фактором.

Які ж основі ризики існують для пацієнтів при наданні їм медичної допомоги? Якщо заглянути в резолюцію ЕВ 144.R 12 72-ї сесії Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я, то там визначено наступні топ-10 основних загроз:
  • помилки в застосування лікарських засобів (збитки, які заподіюються помилковими застосуваннями лікарських засобів, оцінюються на рівні 42 млрд. доларів США щороку);
  • інфекційні хвороби, пов’язані з наданням медичної допомоги (кожен 10 отримуючи медичну допомогу, отримує додаткову інфекцію);
  • небезпечні процедури надання хірургічної допомоги (ускладнення виникають майже в 25% пацієнтів)
  • небезпечна ін’єкційна практика (ВІЛ, вірусні гепатити В і С - небезпека, яка чатує на пацієнтів та медпрацівників);
  • діагностичні помилки (5% дорослих амбулаторних пацієнтів отримують направильні діагнози);
  • небезпечна практика переливання крові (8,7 проблем на 100 тис. трансфузій);
  • помилки при використанні іонізуючого випромінювання (1500 помилок на 1 мільйон курсів лікування);
  • сепсис (щорічно виникає у 31 мільйона людей у світі);
  • венозна тромбоемболія (третина всіх обумовлених госпіталізацією ускладнень);
  • небезпечне надання допомоги в психіатричних закладах.
Тягар проблеми небезпечного надання допомоги в світі посилюється неналежним наданням первинних медико-санітарних послуг. Половина випадків заподіяння шкоди пацієнтам у світі відбувається в установах первинної та амбулаторної допомоги, в яких чотири з 10 пацієнтів стикаються з недотриманням вимог безпеки. Згідно з оцінками, до 80% випадків заподіяння шкоди в установах первинної медико-санітарної допомоги можна запобігти.

Що пропонують експерти ВООЗ?

Резолюція 72-ї сесії Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я передбачає новий стимул до глобальних дій з покращення безпеки пацієнтів.

Що цей стимул включає?
  • зміцнення системи охрони здоров’я (на мій погляд це все ж таки зміцнення системи надання медичної допомоги);
  • вирішення питання безпеки паціентів на рівні первинної ланки надання медичної допомоги;
  • прикладні дослідження (особливий акцент на людях похилого віку та мігрантах - все частіше ці групи виокремлюють в питаннях, що стосуються сфери громадського здоров’я);
  • розширення прав пацієнтів, сімей та місцевих громад;
  • пошук/формування ефективних лідерів та компетентних і небайдужих працівників;
  • доступність інформації;
  • застосування цифрових технологій;
  • формування культури забезпечення безпеки пацієнтів;
  • вдосконалення систем та накопичення досвіду;
  • глобальний координаційний механізм.
Яким шляхом піде Україна будемо бачити. Наразі можу сказати одне, що десь найближчим часом ми побачимо на обговоренні вже розроблені акти, які матимуть позитивний вплив на безпеку пацієнтів у закладах охорони здоров’я. Ці акти розробляються на виконання Національного плану дій щодо боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів.


P.S.: Культура, орієнтована на пошук та притягнення до відповідальності винних - перепона для реєстрації подій, що мають відношення до безпеки та заважає накопиченню досвіду! Слова, які повністю поділяють мою точку зору: жоден контроль не побудує ефективну систему профілатики. Не шкодуйте за втраченим.
День безпеки пацієнтів. Що це і навіщо? День безпеки пацієнтів. Що це і навіщо? Reviewed by Віктор Ляшко on 12:16:00 Rating: 5

Немає коментарів:

На платформі Blogger.